• Ven. Mar 29th, 2024

Voce del NordEst

online 24/7

GORIZIA: Restituito alla Fondazione Palazzo Coronini Cronberg il dipinto la “Visitazione di Maria” di Francesco Caucig

DiRedazione

Mag 25, 2021
Bumbaca Gorizia 20.05.2021 Fondazione Coronini, quadro Caucig © Foto Pierluigi Bumbaca

GORIZIA

LA “VISITAZIONE DI MARIA”

DEL PITTORE GORIZIANO FRANCESCO CAUCIG (1755-1828)

Bumbaca Gorizia 20.05.2021 Fondazione Coronini, quadro Caucig © Foto Pierluigi Bumbaca

​RESTITUITA LA PALA D’ALTARE DISPERSA DURANTE LA PRIMA GUERRA MONDIALE A GORIZIA

Una pala d’altare raffigurante la Visitazione di Maria, opera del pittore goriziano Francesco Caucig (1755-1828), oggi considerato tra i maggiori protagonisti del Neoclassicismo europeo, è stata riconsegnata ieri 20 maggio, nel corso di una conferenza stampa, dal Comandante del Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale, gen. B. Roberto Riccardi, al Sindaco di Gorizia e Presidente della Fondazione Palazzo Coronini Cronberg, dott. Rodolfo Ziberna, alla presenza del Direttore della Fondazione Palazzo Coronini Cronberg, dott. Enrico Graziano e del Soprintendente Archeologia Belle Arti e Paesaggio FVG, dott.ssa Simonetta Bonomi.

Il dipinto, proprietà della nobile famiglia goriziana dei Coronini Cronberg, era andato disperso a seguito delle vicende belliche della Prima Guerra Mondiale.

A dicembre, dopo un silenzio durato più di cento anni, la dott.ssa Cristina Bragaglia, storica dell’arte della Fondazione Coronini, grazie alla segnalazione di uno studioso, era venuta a conoscenza della possibile presenza del quadro sul mercato antiquario.

Dopo aver svolto accurate indagini d’archivio sia presso la Fondazione Coronini, sia presso l’archivio storico della Soprintendenza ABAP FVG con il coordinamento del funzionario storico dell’arte dott.ssa Claudia Crosera, e dopo aver individuato prove documentarie certe, ilSoprintendente ABAP FVG ha ritenuto che sussistessero le condizioni affinché la Fondazione potesse rivendicarne la proprietà e ha quindi avviato la procedura di consegna della richiesta di accertamenti e della documentazione probatoria ai Carabinieri del Nucleo Tutela Patrimonio Culturale di Udine, guidati dal magg. Lorenzo Pella.

L’esito delle indagini, effettuate anche in collaborazione con il Nucleo TPC di Roma, il Servizio IV-Circolazione della Direzione Generale ABAP, la Soprintendenza speciale ABAP capitolina, veniva condiviso con la Procura della Repubblica di Roma che concordava con le risultanze investigative, emettendo un decreto di sequestro della pala d’altare, allora in possesso di una galleria di Roma, inconsapevole della reale proprietà.

Il ritrovamento della Visitazione di Maria di Francesco Caucig si ammanta inoltre di un ulteriore significato, anche alla luce del ruolo di Capitale Europea della Cultura che Gorizia e Nova Gorica ricopriranno nel 2025. Le origini e la vicenda personale di Caucigpittore di famiglia slovena formatosi sia a Vienna sia in Italia, rappresenta infatti in maniera esemplare quella varietà di culture, lingue e nazionalità diverse che per secoli è stata un tratto distintivo e caratteristico dell’essere goriziani.

Il dipinto

Il dipinto, di notevoli dimensioni (213 x 126,5 cm), è una delle tele realizzate per le residenze viennesi di Giovanni Filippo Cobenzl destinate alla cappella della villa di campagna a Reisenberg. Ereditate nel 1810 dal nobile goriziano Michele Coronini Cronberg, le tre tele per un secolo costituirono l’unica testimonianza dell’arte di Caucig nella sua città natale, fino a quando gli eventi della Prima guerra mondiale non ne segnarono la scomparsa. In seguito allo scoppio della Grande Guerra, dopo la conquista di Gorizia, nel 1916, da parte del Regio Esercito, uno speciale reparto guidato dal giovane Tenente goriziano Emilio Mulitsch fu incaricato di recuperare e mettere al sicuro i beni librari e storico-artistici rimasti nelle residenze abbandonate dai privati, tra cui quelli di Palazzo Coronini.

Tali beni furono in seguito restituiti nel 1919, con la sola eccezione di due dipinti di Caucig. Di questi due quadri, nonostante le indagini avviate dall’allora Regio Commissariato per la Venezia Giulia – Sezione Belle Arti su indicazione del conte Carlo Coronini, non si ebbe più alcuna notizia, almeno fino ad oggi.

Il ritorno della Visitazione di Caucig, un’opera di valore non solo artistico, ma anche affettivo e simbolico in virtù dei legami della famiglia Coronini con gli antenati Cobenzl, è motivo di vanto e di orgoglio per la Fondazione Coronini, per tutta la città di Gorizia e per gli enti preposti alla tutela dei beni culturali del territorio, che hanno contribuito a recuperare la preziosa testimonianza pittorica di uno dei suoi artisti più famosi e importanti, grazie alla preziosa sinergia fra la Fondazione, la Soprintendenza e i Carabinieri del TPC, militari dello speciale reparto dell’Arma che, dall’aprile del 2016, operano in Friuli Venezia Giulia e Trentino Alto Adige a tutela del patrimonio culturale dei rispettivi territori.

Bumbaca Gorizia 20.05.2021 Fondazione Coronini, quadro Caucig © Foto Pierluigi Bumbaca

* * *

GORICA

MARIJINO OBISKANJE

GORIŠKEGA SLIKARJAFRANCA KAVČIČA-FRANCESCA CAUCIGA (1755-1828)

​VRNITEV POGREŠANE OLTARNE SLIKEMED PRVO SVETOVNO VOJNO V GORICI

Oltarno sliko z upodobitvijo Marijinega obiskanja, delo goriškega slikarja Franca Kavčiča-Francesca Cauciga (1755-1828), ki danes velja za enega glavnih akterjev evropskega neoklasicizma, je 20. maja med tiskovno konferenco poveljnik karabinjerjev oddelka za zaščito kulturnega premoženja, general B. Roberto Riccardi, vrnil goriškemu županu in predsedniku Fundacije Coronini Cronberg Rodolfu Ziberni, ob navzočnosti vodje Fundacije Coronini Cronberg, Enrica Graziana in nadzornice za Arheologijo, likovno umetnost in krajino FJK, Simonette Bonomi.

Slika, ki je bila v lasti plemiške goriške družine Coronini Cronberg, je bila izgubljena po vojnih dogodkih iz prve svetovne vojne.

Decembra, po več kot stoletnem molku, je Cristina Bragaglia, umetnostna zgodovinarka Fundacije Coronini, izvedela za morebitno prisotnost slike na trgu starin, potem ko jo je o tej možnosti opozoril strokovnjak za umetnost.

Pod vodstvom umetnostne zgodovinarke Claudie Crosere, so sledile podrobne arhivske raziskave tako v Fundaciji Coronini kot v zgodovinskem arhivu Nadzorništva za arheologijo, likovno umetnost in krajino FJK. Ob ugotovitvi neizpodbitnih dokumentiranih dokazov, je nadzornica za Arheologijo, likovno umetnost in krajino FJK ocenila, da za Fundacijo obstajajo pogoji, da lahko zahteva lastništvo. Zato je sprožila postopek za dostavo prošnje za raziskavo in dokaznega gradiva karabinjerjem oddelka za zaščito kulturnega premoženja, ki ga vodi major Lorenzo Pella.

Izid preiskav, ki so potekale tudi v sodelovanju z oddelkom za zaščito kulturnega premoženja karabinjerjev iz Rima (Nucleo TPC di Roma), z ministrstvom za kulturno dediščino (Servizio IV-Circolazione della Direzione Generale ABAP) ter z izrednim nadzorništvom v Rimu (Soprintendenza speciale ABAP capitolina) je bil sprejet tudi s strani državnega tožilstva v Rimu, ki se je strinjal s končnimi ugotovitvami in je posledično odredilo zaseg oltarne slike imetniku, rimski galeriji, ki ni vedela za njeno pravo lastništvo.

Odkritje Marijinega obiska Franca Kavčiča-Francesca Cauciga je dodatno pomembno, tudi v luči vloge Evropske prestolnice kulture, ki jo bosta Gorica in Nova Gorica zastopali v letu 2025. Izvor in osebna zgodba Kavčiča-Caucigaslikarja iz slovenskih korenin, ki se je izobreževal tako na Dunaju kot v Italiji, zgledno predstavlja kulturno, jezikovno in narodnostno raznolikost, ki je več stoletij zaznamovala goričane.

Slika

Slika, velikih dimenzij (213 x 126,5 cm), je ena izmed platen za dunajske rezidence Ivana Filipa Kobencla, oziroma za kapelico podeželske vile v Reisenbergu. Tri platna, ki jih je leta 1810 podedoval goriški plemič Michele Coronini Cronberg, so eno stoletje bila edino pričevanje Kavčičeve-Caucigove umetnosti v njegovem rojstnem mestu, dokler dogodki iz prve svetovne vojne niso privedli do njihovega izginotja. Po izbruhu vojne in po osvojitvi Gorice leta 1916, je posebna enota kraljeve italijanske vojske, ki jo je vodil mladi goriški poročnik Emilio Mulitsch, bila zadolžena, da izterja in zavaruje knjižno in umetnostno-zgodovinsko dediščino, ki je ostala v zapuščenih zasebnih bivališčih, med katerimi tudi Palača Coronini.

To bogastvo je bilo leta 1919 povrnjeno, razen dveh Kavčičevih-Caucigovih platen. Kljub preiskavam, ki jih je na priporočilo grofa Carla Coroninija začel takratni Oddelek za likovno umetnost kraljevega komisariata za Julijsko krajino, se je izgubila vsaka sled, vsaj tako je bilo do danes.

Vrnitev Kavčičevega-Caucigovega Marijinega obiskanja, ki nima izklučno umetniške vrednosti, temveč je pomembna tudi zaradi čustvenega in simboličnega naboja zaradi vezi med družinama Coronini in Kobenclimi, predstavlja za Fundacijo Coronini izemno čast in ponos, kot tudi za mesto Gorica in za pristojne ustanove za zaščito kulturne dediščine na tem ozemlju, ki so prispevale k povrnitvi dragocenega umetniškega pričevanja enega izmed najbolj znanih in najpomembnejših slikarjev, zahvaljujoč se dragocenemu sodelovanju med Fundacijo, Nadzorništvom in Oddelkom karabinjerjev za zaščito kulturnega premoženja, vojakom posebne enote, ki od aprila 2016 delujejo v Furlaniji Julijski Krajini in v Trentinsko-Zgornjem Poadižju za zaščito kulturne dediščine na teh ozemljih.

Di Redazione

Direttore : SERAFINI Stefano Per ogni necessità potete scrivere a : redazione@vocedelnordest.it

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE