• Sab. Apr 27th, 2024

Voce del NordEst

online 24/7

UDINE, Palazzo Dorta – Emersi i resti di una capanna protostorica

DiRedazione

Gen 18, 2021

RESTI DI UNA CAPANNA PROTOSTORICA DAGLI SCAVI IN PALAZZO DORTA A UDINE​

Durante i lavori di restauro conservativo dello storico Palazzo Dorta a Udine, che a breve ritornerà a splendere dei fasti del passato su iniziativa dell’imprenditore Alessandro Salvatelli, sono emersi resti archeologici che vanno dall’epoca protostorica all’età moderna, rivelando novità di grande interesse storico. Tutte le opere di scavo si stanno svolgendo sotto la sorveglianza archeologica da parte della ditta Arxè s.n.c., a opera del dott. Giulio Simeoni, e la direzione scientifica del funzionario archeologo Giorgia Musina per la Soprintendenza Archeologia, belle arti e paesaggio del Friuli Venezia Giulia.

Dopo il ritrovamento avvenuto nel dicembre del 2019 di strutture murarie di epoca romana repubblicana (I sec. a.C. – I sec. d.C.), la scorsa settimana durante i lavori per l’apprestamento del garage interrato sono emersi nuovi resti relativi al già noto villaggio fortificato protostorico di II e I millennio a.C. Nell’area del garage inoltre, pur non essendo state rivenute finora evidenze riferibili alle fasi romane e medievali, è emerso in questi giorni anche un pozzo in muratura riferibile al periodo rinascimentale, di circa 1,5 metri di diametro.

Un approfondimento stratigrafico, richiesto dalla Soprintendenza ABAP FVG e accordato dalla committenza, si è reso quindi necessario in virtù dell’eccezionalità delle evidenze emerse nel corso della sorveglianza. Sebbene, al momento, sia stato esposto solo parte di un pavimento in terra battuta con tracce di un probabile focolare e di elementi strutturali (come l’impronta di un travetto ligneo), è verosimile che l’insieme possa essere identificato con ciò che resta di una capanna, le cui eccezionali condizioni di conservazione rappresentano un unicum nel panorama cittadino.

Il deposito archeologico sta inoltre restituendo una discreta quantità di frammenti ceramici, alcuni dei quali testimoniano contatti ad ampio raggio con l’area centro-europea. Lo studio di questi reperti permetterà di precisare la datazione del contesto individuato. Al momento la struttura abitativa sembrerebbe databile all’Età del Bronzo Recente, tra 1300 e 1200 a.C.

“Come Sindaco di Udine e come friulano – ha commentato Pietro Fontanini – non posso che accogliere con soddisfazione la notizia di questo importante ritrovamento che non solo conferma la presenza sul nostro territorio, già dall’età del bronzo, di popolazioni altamente evolute, come testimonia la raffinatezza con cui sono realizzati i reperti ritrovati, ma ci rivela anche come già all’epoca la zona rappresentasse uno dei principali snodi commerciali a livello europeo. Ora non resta che sperare che i lavori ci restituiscano ulteriori sorprese”.

Grazie al generoso impegno della committenza, infatti, è prevista la prosecuzione degli scavi che potranno fornire nuovi elementi per la corretta interpretazione delle successioni stratigrafiche, significative per una maggiore comprensione dello sviluppo delle fasi di vita dell’abitato protostorico da cui ha avuto origine la città di Udine.

I lavori di restauro conservativo in corso nello storico palazzo, ubicato ai piedi del Castello proprio all’angolo di vicolo Sottomonte con affaccio su piazza della Libertà, porteranno alla realizzazione di unità abitative di pregio in grado di coniugare il fascino del passato al comfort delle più moderne tecnologie dell’abitare.

​ 

* * *

RESCJ DI UN CJASOT PROTOSTORIC INTAI SGJÂFS ALÌ DI PALAç DORTA A UDIN

Dilunc dai lavôrs di restaur conservatîf dal storic Palaç Dorta a Udin, che in curt al tornarà a slusî cemût che al jere intal passât par iniziative dal imprenditôr Alessandro Salvatelli, a son vignûts fûr rescj archeologjics de epoche protostoriche fin ae etât moderne, che a fasin viodi novitâts di interès storic grant. Ducj i lavôrs di sgjâf si davuelzin sot dal control archeologjic de dite Arxè s.n.c., par cure dal dot. Giulio Simeoni, e cu la direzion sientifiche dal funzionari archeolic Giorgia Musina pe Sorintendence Archeologjie, bielis arts e paisaç dal Friûl-Vignesie Julie.

Dopo vê cjatât intal Dicembar dal 2019 struturis murariis di epoche romane republicane (prin secul prin di Crist – prin secul dopo di Crist), la setemane passade, intant che si fasevin i lavôrs pe preparazion de rimesse sot tiere, a son vignûts fûr gnûfs rescj che a partegnin ae za cognossude vile fortificade protostoriche dal secont e prin mileni prin di Crist. Inte aree de rimesse, cun di plui, ancje se fin cumò no son stâts cjatâts elements relatîfs aes fasis romanis e medievâls, in chescj dîs al è stât cjatât ancje un poç di muradure dal timp dal Rinassiment, di plui o mancul un metri e mieç di diametri.

Un aprofondiment stratigrafic, domandât de Sorintendence ABAP F-VJ e autorizât de comitence, al è stât duncje necessari par vie de ecezionalitât dai elements vignûts fûr dilunc dal control. Ancje se fin cumò al è stât gjavât fûr dome un toc di un paviment in tiere batude cui rescj di un probabil fogolâr e di elements struturâi (tant che il segn di un diurint di len), al è verisimil podê identificâ il dut cun ce che al reste di un cjasot, che lis sôs cundizions ecezionâls di conservazion a son un unicum intal panorame citadin.

Tal dipuesit archeologjic si cjate ancje une cuantitât discrete di tocs di ceramiche, e cualchidun di chescj al testemonee contats slargjâts cu la aree de Europe centrâl. Il studi di chescj reperts al permetarà di precisâ la datazion dal contest individuât. Par cumò la struture abitative e somearès databile ae Etât dal Bronç Resinte, tra il 1300 e il 1200 prin di Crist.

“Tant che sindic di Udin e tant che furlan – al à comentât Pietro Fontanini – o cjapi cun sodisfazion la gnove di cheste scuvierte impuartante che e conferme no dome la presince tal nestri teritori, za te Etât dal Bronç, di popolazions une vore evoludis, tant che testemoneât de finece dai reperts cjatâts, ma che ancje nus fâs viodi cemût che za in chê epoche la zone e fos une des principâls croseris comerciâls in Europe. Sperìn che i lavôrs nus tornin indaûr altris sorpresis”.

In graciis dal impegn gjenerôs de comitence, di fat, si previôt la continuazion dai sgjâfs che a podaran furnî elements gnûfs pe interpretazion juste des sucessions stratigrafichis, significativis par capî miôr il disvilup des fasis de vite dal abitât protostoric di dulà che e à vude origjin la citât di Udin. 

Chescj lavôrs di restaur conservatîf intal palaç storic logât da pît dal Cjistiel, propit intal cjanton di androne Sottomonte viers place Libertât, a puartaran ae realizazion di unitâts abitativis di cualitât che a puedin coniugâ l’incjant dal passât cu lis comoditâts des plui modernis tecnologjiis abitativis.

Di Redazione

Direttore : SERAFINI Stefano Per ogni necessità potete scrivere a : redazione@vocedelnordest.it

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.

WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE